Import af varer fra lande uden for EU: Forståelse af importmoms og bogføringskrav
Når du gennem din virksomhed indfører varer fra lande, der ligger udenfor EU, skal du betale importmoms til SKAT. Det gælder fx for lande som Norge, USA, Kina og England. Importmomsen er sat til 25 % af toldværdien på varen eller varerne, og hertil skal lægges eventuelle yderligere omkostninger til fx transport og forsikringer.
Du skal lave bogføring af importmoms, ligesom du skal bogføre al anden moms i din virksomhed. Importmomsen afregnes på din virksomheds momsangivelse – og kan i langt de fleste tilfælde trækkes fra på samme måde, som hvis du havde købt varerne i en dansk virksomhed.
For at lave en korrekt bogføring af importmoms skal du føre særlige momskonti og indberette oplysningerne om dine importkøb.
Tips inden bogføring af importmoms
Når du køber varer i udlandet, skal du ALTID sikre dig, at du får en faktura uden moms fra sælger.
Dette punkt er vigtigt!
Er der udenlandsk moms på varen, kan du ikke selv trække momsen fra på din momsangivelse.
Som hovedregel skal du altså betale importmoms svarende til den danske moms, når du importerer varer eller køber ydelser fra lande uden for EU. Denne moms bliver dog trukket fra igen, så din erhvervelsesmoms i realiteten lander på 0 kr.
Bogføring af importmoms – et eksempel
Her hos Regnskabshelten hjælper vi mange af vores kunder med at oprette konti til bogføring af importmoms – og vi giver her en kort gennemgang af, hvordan det kan gøres:
- Opret to nye konti i kontoplanen, som kan benyttes til din nye momskode (importmoms)
- Opret en ny momskode med importmoms
- Opret endnu to konti i kontoplanen, hvor du kan bogføre din importmoms
Det er ikke helt simpelt at få oprettet de rigtige konti og få dem til at spille sammen, så vi vil til enhver tid anbefale dig, at du kontakter os, hvis du lige er begyndt som importør og skal til at lave bogføring af importmoms.
Der er ærgerligt at komme skidt fra start, fordi du ikke har lavet dine posteringer af importmoms rigtigt.
Du skal bogføre din importmoms i dit system efter de importspecifikationer, du får fra SKAT. Importspecifikationerne er månedlige opgørelser, og du kan finde dem på TastSelv Erhverv.
Inden du begynder at importere varer
skal du være registreret som importør, hvis du vil købe varer uden for EU og få dem fragte frem til dine danske kunder – dette gælder også, hvis du vil importere varer fra Grønland eller Færøerne.
Du registrer din virksomhed som importør hos Erhvervsstyrelsen, og du kan gøre det selv via Virk.dk.
Når du har registreret din virksomhed som importør, gives den automatisk et såkaldt EORI-nummer, som er et ID-nummer i EU, som bruges til at identificere virksomheder, der beskæftiger sig med eksport/import fra lande uden for EU. Har din virksomhed allerede et cvr-nummer, vil EORI-nummeret være dit cvr-nummer med et DK foran. Har din virksomhed kun et SE-nummer, bruges dette som EORI-nummer.
Når registreringen er på plads, er der et step mere, du skal igennem, før du kan begynde at importere varer til Danmark fra lande udenfor EU. Du skal nemlig på forhånd oplyse, hvordan du vil betale den told, der bliver opkrævet på varerne. Det kaldes også sikkerhedsstillelse for told. Du kan stille sikkerhed på tre måder:
- Med “Told- og skatteforvaltningens sikkerhedsstillelsesordning”
- Med anden sikkerhed
- Med kontant betaling
Sikkerhedsstillelsesordningen
Vælger du at bruge Skattestyrelsens sikkerhedsstillelsesordning har du lov til at bruge varerne, selv om tolden endnu ikke er betalt – da tolden først opkræves den 16. i den følgende måned. Man kan altså sige, at du får en lille, kort kredit fra Skattestyrelsen.
Anden sikkerhed
Udtrykket ”anden sikkerhed” kan dække over forskellige ting, men det vil typisk enten være en bankgaranti eller et egentligt kontant indskud, som du stiller som sikkerhed. Du skal dog sørge for at få godkendt din sikkerhedsstillelse på forhånd af Toldstyrelsen.
Kontant betaling
Vælger du at gå med løsningen med kontant betaling, kan du ikke overtage dine varer, før tolden er betalt og registreret – og du skal betale tolden senest fem dage efter modtagelse af varerne.
Toldangivelse og importangivelse
Når du modtager varer fra lande uden for EU, skal du huske at toldangive dine varer og aflevere en såkaldt importangivelse – det skal ske til Toldstyrelsen. Bruger du en speditør, vil denne typisk gøre det for dig. Der skal toldangives og importangives for alle partier af varer, du importerer hver måned. Når Toldstyrelsen har fået oplysningerne, beregnes momsen af din import – og det er det tal eller de tal, der skal bruges ved bogføring af importmoms og ved indberetning af den samlede importmoms for hver momsperiode.
Du finder som nævnt tallene på din importspecifikation hos SKAT.
Indberetning af importmoms
Du indberetter en periodes samlede importmoms ved at bruge feltet ”Moms af varekøb i udlandet (både EU og 3. lande)” på din momsangivelse – og husk, at du normalt vil kunne trække momsen fra som almindelig købsmoms.
Husk også at tjekke, om du står som kvartalsafregner eller havlårsafregner. Og afregn din importmoms i henhold til dette – kvartalsvis eller halvårligt.
Gå ikke kold i momsregler og posteringer
Det kan godt være besværligt selv at skulle lave bogføring af importmoms og indberetning, blandt andet fordi du skal ind og finde tallene hos SKAT fra gang til gang for at være sikker på at have de rigtige.
Vi tager ikke styringen i din virksomhed, men vi tager gerne styringen på din bogføring af importmoms og alt det andet, som æder af din tid – og måske gør dig mere stresset, end du behøver at være.
Her hos Regnskabshelten hjælper vi dagligt masser af danske importører med bogføring af importmoms og rådgivning – og vi hjælper også gerne dig, hvis du vil have input til, hvordan du nemmest bogfører og afregner importmomsen og får sat et system op, så det bare kører – eller hvis du bare gerne vil have, at vi tager over på importmomsen.
Book et møde allerede i dag.
Vores dygtige og erfarne bogholdere og revisorer sidder klar ved telefonen og chatten – hele døgnet.