Finansiel leasing bogføring

Bogføring af finansiel leasing: Behandling af leasing som aktiver og forpligtelser

I regnskabsmæssig forstand skal finansiel leasing behandles som et aktiv, når du laver bogføring af netop finansiel leasing. Ved indgåelse af en leasingaftale på fx en eller flere biler, der skal bruges i din virksomhed, skal du derfor bogføre det som et aktiv og en forpligtelse med samme beløb. Har du lavet en form for betaling ved indgåelse af aftalen, skal du huske at lægge det beløb til det beregnede aktiv i dit regnskab.

Vær også opmærksom på, at der findes både finansiel leasing og operationel leasing, så kig i aftalen, hvis du vil være helt sikker – eller spørg din revisor hos Regnskabshelten til råds.

Det, der typisk leases, er firmabiler – og derfor bruger vi biler her i vores eksempler. Men finansiel leasing er også populært at bruge ved fx ejendomme eller andre større aktiver.

Forskel på operationel og finansiel leasing

Operationel leasing

Helt kort fortalt kan operationel leasing forstås på den måde, at leasingselskabet eller forhandleren står for alle omkostninger i forbindelse med det leasede aktiv. Det vil sige, at du “lejer” bilen og ikke skal betale for andet end din leasingaftale – vinterdæk, service og andet er med i prisen, så at sige.

Finansiel leasing

Finansiel leasing derimod kan bedst sidestilles med et billån – eller mere korrekt, ses som et alternativ til et billån. Ved finansiel leasing bliver din firmabil finansieret gennem et leasingselskab i stedet for gennem en bank eller forhandler.
I aftalen betaler du et fast leasingbeløb hver måned, som fungerer ligesom et afdrag – derudover skal du også betale en del af registreringsafgiften.

Du står med andre ord selv for alle omkostninger ved bilen, præcis som du ville gøre, hvis den var finansieret gennem et banklån. Ofte vil du også skulle stå for forsikringerne til bilen. Du har altså blot købt en bil på afbetaling, og den afbetaling slutter, når leasingaftalen slutter.

Finansiel leasing er for dig, der ønsker at købe en bil fremfor at leje en bil på leasing, og metoden har desuden den fordel, at du slipper for at betale den fulde registreringsafgift – du betaler kun en del, leasingselskabet betaler resten.

Derudover er der ingen begrænsninger på det antal kilometer, du frit kan bruge bilen, som det ofte er tilfældet ved operationel leasing.
Når aftalen om finansiel leasing udløber, kan du herefter beholde bilen eller sælge den videre.

Ved operationel leasing lejer du populært sagt bare bilen – og den er IKKE et aktiv. Mens du ved finansiel leasing ejer bilen, men har købt den via afbetaling/leasing – derfor skal du ved finansiel leasing bogføre bilen som et aktiv i dit regnskab.

Bogføring af finansiel leasing og værdiansættelse

For at du kan være sikker på, at du laver en korrekt bogføring af finansiel leasing, er det en god idé at lave en betalingsprofil, som bogføringen kan baseres på. Du vil i reglen kunne finde alle de tal og oplysninger, du har brug for, i selve leasingkontrakten. Hvis ikke, så må du have fat i leasingselskabet og sikre dig, at du får alle de relevante informationer.

En sådan betalingsprofil vil typisk indeholde oplysninger om:

  • Dato for aftaleindgåelse
  • Aftalens løbetid
  • Samlet betaling i hele leasingperioden
  • Månedlig betaling
  • Værdien af den leasede bil
  • En rentesats
  • En estimeret værdi af bilen ved aftalens udløb

Ud fra disse oplysninger kan du lave bogføring af finansiel leasing og naturligvis lave afskrivninger på dit aktiv på almindelig vis, ved at bruge den lineære afskrivningsmetode.

Lad os tage et eksempel: Hvis vi siger, at bilen er 1.000.000 kr. værd og har en scrapværdi på 150.000 kr. og aftalen har en løbetid på 10 år. Da ser de tal, du skal bogføre med for at få dine afskrivninger, ud på følgende måde:

Bogført værdi: 1.000.000-150.000 kr. (scrapværdi): med 10 (løbetid) = 85.000 kr.

Det vil sige, at du kan afskrive 85.000 kr., hvert år på din leasede bil ud fra den lineære afskrivningsmetode.

For en grundigere gennemgang af afskrivninger, læs vores indlæg: Bogføring af afskrivninger

Mere om finansiel leasing bogføring

Som nævnt ovenfor skal finansiel leasing som hovedregel ses som et aktiv. Du skal altså lave bogføring af finansiel leasing som et aktiv, og du har lov at lave afskrivninger på det leasede aktiv. Men…

Og her kommer der et ret stort MEN. Der er en del undtagelser, så du kan nemt komme til at gøre noget galt i forbindelse med bogføring af finansiel leasing og det leasede aktiv. Det kan fx have betydning, hvilken regnskabsklasse din virksomhed tilhører, om du ligger i regnskabsklasse B, C, D, eller i A.

Helt kort handler det om, at dit regnskab til enhver tid skal fremstå retvisende – og derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvordan du laver bogføring af finansiel leasing, hvis undtagelserne gør sig gældende for dig og din virksomhed.

Søg ekspertbistand hos Regnskabshelten og få svar på alt om finansiel leasing og bogføring.

Du kan booke et møde her – eller fange en af vores dygtige Regnskabshelte på chatten.

Er finansiel leasing noget for mig?

Om du vil benytte dig af finansiel leasing, er selvfølgelig helt op til dig, men det er god metode, når du fx skal finansiere vognparken i din virksomhed. Når du leaser flere biler samme sted, vil du desuden ofte kunne få en lukrativ aftale.

Du bærer selvfølgelig selv omkostningerne på firmabilen eller bilerne, men til gengæld får du maksimal brugsfrihed, en lavere månedlig leasingpris end ved operationel leasing, og en mindre registreringsafgift, end hvis du fx finansierede bilen gennem banken – og når aftalen udløber, er bilen eller bilerne virksomhedens ejendom.

Brug for hjælp til bogføring af finansiel leasing?

Her hos Regnskabshelten har vi et stærkt hold af passionerede og erfarne bogholdere og revisorer, der brænder for at gøre hverdagen nemmere for dig, og hjælpe dig til sikre besparelser, der kan aflæses direkte på bundlinjen hver eneste måned.

Køber du en af vores bogføringspakker, sørger vi automatisk for, at alt omkring bogføring af finansiel leasing er på plads for dig i din virksomhed.

Du er også altid velkommen til at ringe til os, skrive en mail eller bruge chatten – og husk vi er også knivskarpe på digitalisering og automatisering af arbejdsgange for en endnu nemmere hverdag for dig og dine medarbejdere.


Artiklens indhold

Scroll to Top